Ποιοι είμαστε και τι κάνουμε.

Το «Μαζί» είναι μια πρωτοβουλία για την ίδρυση του Καταναλωτικού Συνεταιρισμού Ξάνθης (ΚΣΞ) Στόχος να φτιάξουμε ένα παντοπωλείο– μίνι μάρκετ από όπου θα προμηθευόμαστε τα είδη πρώτης ανάγκης.

Σκοπός να διαθέτουμε ντόπια προϊόντα χωρίς μεσάζοντες , στηρίζοντας ντόπιους και εγχώριους παραγωγούς και βιοτέχνες,ελέγχοντας ταυτόχρονα την ποιότητα. Ο τζίρος και το όφελος που θα δημιουργείται καταρχήν να μένει στην πόλη μας και κατά δεύτερον να χρησιμοποιείται για να καλύπτει άλλες ανάγκες των μελών αλλά και της τοπικής κοινωνίας. (πάντως όχι να δίνει μέρισμα στα μέλη) .

Ο ΚΣΞ θα είναι αστική μη κερδοσκοπική επιχείρηση περιορισμένης ευθύνης βάση του νόμου 1667/1986 και προϋποθέτει τουλάχιστον 100 μέλη. Όσον αφορά την συνεταιριστική μερίδα θα είναι μέχρι 50 ευρώ .

Η προσπάθεια αυτή γίνεται στα πλαίσια της κοινωνικής και αλληλέγγυας οικονομίας. Η κοινωνική οικονομία περιλαμβάνει ό,τι δεν είναι κρατικό και ιδιωτικό και έχει να κάνει με συνεταιριστικές πρωτοβουλίες και συλλογικές προσπάθειες.Παγκόσμιο συνεταιριστικό πρότυπο είναι o όμιλος Modragon στη χώρα των Βάσκων στην Ισπανία. Σε μια περιοχή 88.000 κατοίκων οι συνεταιριστικές επιχειρήσεις που λειτουργούν έχουν φτιάξει τον όμιλο Modragon που περιλαμβάνει εκτός από τις βιομηχανίες, τράπεζα, νοσοκομείο,πανεπιστήμιο, ερευνητικό κέντρο παρέχοντας στα μέλη του εργασία, υγεία και παιδεία.

 

Σκεφτείτε ότι κάθε τετραμελής οικογένεια ξοδεύει τουλάχιστον 200 ευρώ κάθε μήνα για είδη διατροφής και πρώτης ανάγκης. Αν 100 οικογένειες ψωνίζουν από το κατάστημα του συνεταιρισμού δημιουργείται ένας τζίρος 20.000 ευρώ το μήνα δηλαδή 240.000 ευρώ το χρόνο.Αν οι οικογένειες είναι 400 τότε σχεδόν1.000.000 ευρώ το χρόνο. Αν έχουμε ένα όφελος 10% τότε δημιουργείτε ένας κουμπαράς 24.000 για τις 100 οικογένειες ή 100.000 για τις 400. Φανταστείτεπόσα πράγματα θα μπορούσαμε να φτιάξουμεμε αυτά τα χρήματα. Από το να μισθώσουμε 2 γιατρούς για τα μέλη μας, να βάλουμε ένα λεωφορείο για να πηγαίνουμε στη θάλασσα το καλοκαίρι, να στηρίξουμε οικογένειες που έχουν πρόβλημα, φοιτητές στις σπουδές τους, δημιουργίας δομών για φύλαξη και απασχόληση παιδιών και ό,τι άλλο κρίνουμε ότι χρειαζόμαστε.

Σκοπός οι τιμές να είναι χαμηλές λόγω μη ύπαρξης μεσαζόντων,αλλά το κυριότερο ο τζίρος να μένει στην πόλη μας και να μην φεύγει εκτός Ελλάδος όπως συμβαίνει συνήθως με τις αλυσίδες των σούπερ μάρκετ. Οι καταναλωτές θα στηρίξουν τους ντόπιους και εγχώριους παραγωγούς και θα οικοδομήσουν σχέσεις εμπιστοσύνης και αλληλεγγύης μεταξύ τους .Σκεφτείτε τον παραγωγό που ξέρει εκ των προτέρων ότι η παραγωγή του είναι εξασφαλισμένη και σε αξιοπρεπή τιμή, χωρίς το άγχος που και πόσο θα το δώσει, πόσο πιο ήρεμος, παραγωγικός και ποιοτικός θα είναι.Βέβαια αυτά δεν γίνονται από την μια μέρα στην άλλη αλλά με τέτοιες πρωτοβουλίες δημιουργούνται οι προϋποθέσεις για να συμβούν .

Στις δύσκολες οικονομικές συνθήκες που ζούμε ο συνεταιρισμός είναι ένας καλός τρόπος να οργανωθούμε απέναντι στην ασυδοσία της αγοράς των πολυεθνικών και μονοπωλιακών αλυσίδων σούπερ μάρκετ. Σαν πολίτες αυτής της χώρας πρέπει να μάθουμε να συνεργαζόμαστε και να υποστηριζόμαστε. Πρέπει να μάθουμε να συζητάμε, να αποφασίζουμε και να πράττουμε από κοινού για το συμφέρον μας και το κοινό καλό.Και εδώ έχουμε ένα καλό κίνητρο γιατί πρόκειται για την τσέπη μας (λεφτά που ξοδεύουμε) και το τι βάζουμε στο στομάχι μας (τη διατροφή μας).

Βέβαια ο περισσότερος κόσμος έχει κακή εμπειρία από προηγούμενες συνεταιριστικές επιχειρήσεις ειδικά στην περιοχή μας. Γιατί όμως δεν πήγαν καλά και τι μας εγγυάται ότι το δικό μας εγχείρημα θα πάει καλά; Δεν πήγαν καλά γιατί:

Πρώτον, δεν υπήρχε έλεγχος των μελών προς την διοίκηση και τις αποφάσεις της.Τα μέλη ήταν μόνο για να ψηφίζουν κάθε δυο χρόνια. Και

Δεύτερον, δεν υπήρχε εκπαίδευση των μελών.Οι σύγχρονες αρχές για τους συνεταιρισμούςμιλούν για έλεγχο και δημοκρατικέςλειτουργίες (κάθε μέλος 1 ψήφος ανεξάρτηταμεριδίων),τακτικές συνελεύσεις, ενημέρωσηανά τακτά χρονικά διαστήματα και τοκυριότερο εκπαίδευσητων μελών. Σεμινάρια, διαλέξεις, ειδική εκπαίδευση για το τι είναι κοινωνική οικονομία, τι είναι ο συνεταιρισμός,πως λειτουργεί, πως διοικείται, θέματα καταναλωτικής συνείδησης , πως βγαίνουν οι τιμές ,πως λειτουργεί η αγορά κτλ. Σκοπός η ενεργοποίηση, η συμμετοχή και η αναβάθμιση όλων, ώστε όλοι να μπορούν να ασκούν διοίκηση και έλεγχο αλλά και να συμβάλλουν με τις ιδέες και τις πράξεις τους στην καλύτερη λειτουργία του εγχειρήματος. Μιλάμε για αυτοδιαχείριση με δημοκρατικές διαδικασίες.

Τα βασικά που χρειαζόμαστε είναι ένα οικονομικό επιχειρησιακό σχέδιο δράσης (που έχει γίνει), καταστατικό (που το συζητάμε αυτό το διάστημα)το οποίο θα διασφαλίζει τον έλεγχο και τις δημοκρατικές διαδικασίες, και τέλος ένα όνομα (μαζεύουμε προτάσεις και θα αποφασίσουμε συλλογικά)

Πολύς κόσμος λέει, πολύ καλή ιδέα κάντε τη και εγώ θα τη στηρίξω (θα έρχομαι να ψωνίζω)ή άλλοι πάλι λένε, ωραία ιδέα αλλά αυτά τα πράγματα δεν γίνονται, θέλουν πολλή δουλειά, οι Έλληνες δεν συνεννοούνται κλπ. Για αυτό ετοιμάζουμε το καταστατικόκαι το οικονομικό πλάνο ώστε να μπορείνα δει ο κάθε ένας πως θα φτιαχτεί και πως θα λειτουργεί και να αποφασίσει νασυμμετάσχει πιο εύκολα. Εμείς δεν θέλουμε πελάτες θέλουμε μέλη. Η δύναμή μας σαν καταναλωτές είναι η μαζικότητά μας. Όσοι πιο πολλοί τόσο το καλύτερο.

ΕΝΗΜΕΡΩΘΕΙΤΕ – ΔΙΑΔΩΣΤΕ ΤΟ – ΕΓΓΡΑΦΕΙΤΕ

Υπεύθυνος: Φιλιππίδης Παναγιώτης, τηλ. 6976799390